Tip 1: Onderschat het examen niet; Deze tip lijkt zeer vanzelfsprekend, echter denken veel mensen het theorie-examen ‘wel even te halen’ en zakken ze doordat ze het examen dus eigenlijk enorm onderschatten. Een goede instelling is belangrijk tijdens de periode dat je je rijbewijs A, AM of B wilt halen. Dit begint bij concentratie en een gedegen voorbereiding. En denk dus vooral niet dat je het haalt zonder te leren. Want dan kom je straks voor een grote teleurstelling te staan. Wees je ervan bewust dat het een lastig examen is. Dan weet je waar je aan begint!
Tip 2: Vraag het theorie-examen alvast aan; Alleen jij weet hoe snel en goed je kunt leren. Als je gaat starten met je praktijkopleiding vraag dan ook alvast het theorie examen aan. Dit examen kun je naar wens een aantal maanden in de toekomst plannen. Op deze manier heb je een goed doel waar je naartoe kunt werken en je hebt dan een stok achter de deur om te gaan leren. Ook kun je dan de hoofdstukken verdelen over de tijd die je hebt om te leren. Dat is een goede, systematische manier van leren.
NOOT: Een juiste theoretische kennis is van groot belang om sneller richting jouw rijexamen te kunnen gaan. Deze noodzakelijke kennis krijg je niet tijdens een DAGTHEORIE opleiding. Je kunt immers geen 350 pagina’s leren in 1 dag.
Tip 3: Leer in de juiste volgorde en regelmatig; Je kunt bij je voorbereiding op het theorie-examen niet beginnen met het maken van theorie-examens, want deze zul je dan hoogstwaarschijnlijk niet halen. Of je moet een natuurtalent zijn, dat kan natuurlijk ook. Je begint namelijk eerst met leren, en je test daarna aan de hand van examens of je de theorie goed genoeg geleerd hebt. Dat is wel de logische volgorde. In de module die je bij je lespakket hebt gekregen (mits van toepassing) is opgebouwd uit modules. Leer deze theorie volgens die modules. Je kunt beter elke dag een beetje leren dan heel veel achter elkaar. Om het leren eenvoudiger te maken kun het theorieboek gebruiken wat we in eigen beheer hebben geschreven. Je vind het theorieboek hier. Je kunt de inlogcode bij je rijinstructeur opvragen of even een berichtje sturen via het contactformulier
NOOT: Plan je leermomenten in jouw agenda. Zo voorkom je dat er steeds iets tussen komt waardoor het leren steeds wordt uitgesteld. Beter 3x in week 10 minuten leren is meer dan 5 keer niets doen.
Tip 4: Begin met het leren van de theorie; Het leren van de theorie is niet van niveau afhankelijk. Het niveau van de kandidaten die het niet in 1x halen varieert tussen LBO en Universitair niveau. Een belangrijke reden waarom kandidaten het niet in 1x halen is de manier van leren. Doorgaans wordt op school de aangeboden leerstof letterlijk geleerd en geëxamineerd. Jouw KENNIS wordt dus getoetst. Bij het theorie examen is dat anders. TIJDENS JOUW THEORIE EXAMEN WORDT GETOETST OF JIJ HET GELEERDE OOK OP EEN JUISTE WIJZE KUNT TOEPASSEN. Dit vereist dus een andere stijl van leren en de juiste leerstof. Onze theoriemodule is zo opgebouwd dat deze noodzakelijke wijze leren automatisch wordt toegepast. De leerstof kun jij je geleidelijk eigen gaan maken waarmee jouw kans op het in 1x behalen van je theorie aanzienlijk vergroot. Gebruik dus jouw theoriemodule goed die meestal onderdeel is van een rijlespakket. Heb je nog geen theoriemodule?….vraag het aan via het contactformulier en vermeld even “theoriemodule”
Tip 5: Maak notities; Ondanks de goede studieopbouw van onze theoriemodule is het maken van jouw eigen notities een belangrijk onderdeel om goed te leren. (Handig te weten dat het in eigen beheer geschreven theorieboek in zo genaamde Jip & Janneke taal is geschreven en daardoor makkelijker leert. Dit boek loopt gelijk met de hoofdstukken in de online theoriemodule) Het maken van notities tijdens het leren heeft verschillende voordelen. Door iets wat je leest op te schrijven onthoud je het makkelijker. Als je stelselmatig alle lastigste zaken opschrijft krijg je straks een goed overzicht van de moeilijkste theorieregels. Als je die tijdens het leren ook blijft herhalen weet je aan het einde van de rit toch een heel aantal lastige zaken uit je hoofd. Kortom: door vanaf het begin al notities te maken van de moeilijke dingen tijdens het leren maak je het jezelf aan het einde van de rit een stuk makkelijker.
Tip 6: Neem de tijd voor de theoriestof; De theorie is niet zelfstandig in een dagje te leren. Daarvoor is het veel te veel. Als je dus van plan was om het de dag van tevoren in je hoofd te stampen, dan raden wij jou dat af!, neem er dus de tijd voor. Het beste is, afhankelijk van jouw leercapaciteit, om vanaf de start van jouw rijlessen wekelijks 1 of meerdere momenten te plannen voor het leren van de theorie. Neem tijdens het leren regelmatig even rust. Een rondje lopen of fietsen werkt altijd goed tijdens het leren. Zo kun jij je hoofd weer leeg maken waardoor je makkelijker en effectiever nieuwe dingen kunt opnemen.
Tip 7: Oefen met de stof in de praktijk; De kennis die je opdoet tijdens het leren voor het theorie-examen, kun je eenvoudig in de praktijk toepassen. Want als je bij jou thuis de deur uitloopt kom je vast meteen al verkeersborden tegen. En fiets je naar de supermarkt dan is die route wellicht wel een aaneenschakeling van (bijzondere) verkeerssituaties. Want wie heeft er op al die kruispunten voorrang? En waarom? En wat betekent dat rare verkeersbord dat je onderweg ziet? Als je ook buiten het leren om met de theoriestof bezig bent, dan wordt leren een stuk makkelijker, leuker en herkenbaarder. En vergeet niet, je mag altijd je vragen meenemen naar je rijlessen. Je instructeur beantwoord deze graag voor jou.
Tip 8: Leer van je fouten; Je kunt niet op alle onderdelen van het theorie-examen even goed scoren. En dat hoeft ook niet. Je zal vast het ene onderdeel een stuk leuker of makkelijker vinden dan het andere. Maar wat je niet moet doen, is de moeilijke onderdelen ontwijken omdat je de makkelijke onderdelen leuker vindt om te leren. Noteer de onderdelen die je moeilijker vindt of waarbij je veel fouten maakt. Zorg dat jij je vooral op je zwakke punten richt zodat je straks op het examen zo min mogelijk fouten maakt. Stel vragen aan je instructeur over de lastige onderdelen. Zo blijft het onbegrepene geen blokkade maar wordt de onwetendheid in eens kennis waarmee je weer verder kunt.
Tip 9: Blijf vertrouwen hebben in jezelf; Heb je er na al het geleerde nog steeds vertrouwen in? heel goed! Of zakt de moed je in je schoenen? geen paniek, want ook jij gaat slagen voor je theorie! Blijf bij lastige onderdelen de vragen over het onderdeel maken. De vragen in de online module mag je onbeperkt maken.
NOOT: Als je vragen fout hebt gemaakt ga dan NIET bij de juiste antwoorden kijken, maar noteer het onderdeel van de vraag en ga dat onderdeel opnieuw lezen/leren. Maak dan de toets weer opnieuw. Op deze manier leer je geen vragen maar leer je de theorie.
Tip 10: Herhaal de theorie; Je brein is meestal gefocust op dat wat je het laatste hebt gedaan of wat je op dat moment aan het doen bent. Het is dus belangrijk dat jij je brein herinnerd aan dat wat je al eerder hebt gedaan. Dit doe door elke keer als je weer begint met leren even snel het voorgaande herhaald. Dit heeft 2 voordelen;
(1) Het voorgaande wat je hebt geleerd blijft beter in je geheugen zitten
(2) Het volgende kun je eenvoudiger leren omdat het beter aansluit bij dat wat je al hebt herhaald.
Tip 11: Maak veel examens; Als je de gehele online module hebt doorlopen dan heb je nu ook alle hoofdstuktoetsen gemaakt. Het is nu tijd om alle oefen examens te maken. Je bent er bijna!!!…. Ook bij deze oefen examens de foute antwoorden niet opzoeken maar weer even opnieuw doorlezen en daarna het zelfde examen nog een keer maken. Dit doe je net lang tot het moment dat je bent geslaagd, het liefst natuurlijk zonder fouten.
Het theorie examen bestaat uit 3 onderdelen;
(onderdeel 1) 25 gevaarherkenningsvragen waarvan 13 goed moeten zijn (dit is een los onderdeel)
(onderdeel 2) 12 kennisvragen waarvan 10 goed beantwoord
(onderdeel 3) 28 inzichtvragen waarvan 25 goed beantwoord
(1) = een los onderdeel en (2) en (3) zijn samen ook een onderdeel.
In (onderdeel 1) mag je 12 fouten maken
Totaal mag je maximaal 5 fouten maken in de onderdelen 2 & 3.
Deze fouten zijn als volgt verdeeld; (onderdeel 2) = maximaal 2 fout en (onderdeel 3) = maximaal 3 fout
Tip 12: De dag van het examen: jij gaat slagen; Heb je tip 1 tot en met 11 opgevolgd? Dan ga jij slagen voor je theorie-examen! Let je wel goed op dat je alles meeneemt naar het CBR? Zoals een legitimatiebewijs, etc.
Nog een paar extra tips voordat je naar je examen gaat;